موسسه قرآن وعترت امیرالمومنین علیه السلام

موسسه قرآن وعترت امیرالمومنین علیه السلام

وما کنّا لنهتدی لولا ان هدانا الله؛اگرهدایت الهی نبود ماخود به خود در این مقام راه نمی¬یافتیم.
طلیعه:
در جاری حکمتش، بعثت ساری شد،
قرآن طلوع کرد و عترت (علیهم السلام ) تابیدن گرفت،
نوایش ندای فطرت بود و آوایش آواز آسمان، رسول (صلی الله علیه و آله ) قِصه‌ی « خُذِ الکِتاب »خواند و غُصه‌ی « اِنَّ قومی »...
کویر شهرها عطش طراوت داشت و تمنای آرامش، انسان در پی بهار بود و به دنبال قرار،
امیری آسمانی، نشانیِ« فَاِنِّها رَبیعُ القُلوب » سر داد...
و شیطان از همه وقت نالان تر و البته پر کارتر...
حکیمانه های رهبری، ناتوی فرهنگی را فریاد کشید و هندسه‌ی ایمانی را در سایه‌ی معارف قرآنی طرح ریخت.
اندیشه ای جوانه زد، دغدغه‌ای شعله کشید،کلنگ همتی به زمین خورد و آستین تلاشی بالا رفت... موسسه قرآنی فرهنگی امیرالمومنین علی علیه السلام وابسته به جامعه علمیه امیرالمومنین فعالیت خودرا آغاز نمود.

۱۲۲ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

Image result for ‫تصاویر اربعین‬‎

استادشجاعی: زیارت اربعین، شرحی عمیق بر شخصیت امام حسین

امام حسین (علیه السلام) مظهر خلیل خداست، وقتی می گوئیم «السلام علی خلیل الله و نجیبه» خلیل یعنی کسی که معشوقی غیر از الله خانواده آسمانی و جهاد  از دلش خارج کرده باشد. معشوق های قلابی اعم از تعلقات، خودشیفتگی ها و خودخواهی ها.

در ادامه شرح زیارت اربعین در جلسه گذشته گفته شد: «السلام علی خلیل الله و نجیبه»

معشوق حقیقی انسان

انسان از روحی که خدا در او دمیده، خلق شده است و دارای 5 خود (مادی، گیاهی، حیوانی، عقلی و انسانی) است که هر خودی معشوق ویژه دارد.

«خود انسانی» همان خودی است که از جنس محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) است که به آن فوق عقل یا فوق تجرد می گویند و انسانیت انسان به معنای حقیقی در این بخش قرار دارد. لذا دین آمده تا انسان را تربیت کند. تربیتی که خدا و معصومین (علیهم السلام) برای او در نظر گرفتند. لذا انسان باید بتواند من های فرعی خودش را فعال کند تا وجودش یکپارچه عشق به خداوند شود.

«لا اله الا الله » یعنی انسان هیچ معشوقی ندارد مگر الله تبارک و تعالی که سلطان قلب اوست. لذا براساس رضایت او تصمیم های زندگی را می گیرد و انبیا آمدند تا انسان را به جائی برساند که معشوقی جز الله نداشته باشد.

عاشورا ظهور غلبه خود بر ناخود

Image result for ‫تصاویرحجاب‬‎

حجاب و وصیت نامه ی شهدا(قسمت چهارم)

شهید حسین عنایتی:

ای خواهران حزب‌الله، از شما نیز تقاضا دارم قدم بر خون شهیدان نگذارید و با حفظ حجاب از خون شهیدان پاسداری کنید و همیشه در صحنة انقلاب باشید. 

 

شهید محمّد کشوری:

خواهر حزب‌الّلهی‌ام، ممکن است شما فکر کنید که چرا این سعادت (فیض شهادت) تنها نصیب برادران می‌شود، لکن ای خواهرم، این را بدان که شما در سنگر حجاب و مسجد ومدرسه کوشا باش و فعالیّت شما از خون ما پُر ارج‌تر و کوبنده‌تر است. و نیز فیض آن از شهادت کمتر نیست.

 

شهید حمیدرضا قلی زاده:

خواهرم، حجابت را حفظ کن و به دشمنان اسلام و انسانیّت بفهمان که زن مسلمان ایرانی زنی است آزاده، با شخصیّت، باایمان و الهام گرفته از مکتب بانوی بزرگ اسلام زهرای اطهر(س)‌ که هرگز اجازه نخواهد داد همانند زنان به لجن کشیده از او عروسکی کوکی بسازند و وسیله‌ای برای فروش بیشتر کالاهای تجارتی شود.

 

شهید حمیدرضا نظام:

خواهرم، حجاب نشانگر زیبایی روح و اندیشه توست. خواهرم، حجاب تضمین‌کنندة سلامت و پارسایی جامعه است. جامعه رابه ویرانی مکش. خواهرم، حجاب مجوز ورود تو به بهشت است و آیا واقعاً‌ بهشت نمی‌خواهی؟‌ خواهرم، «غنچة نهفته در برگ را نچینند،‌از بی‌حجابی است اگر عمر گل کم است؛ نهفته باش و همیشه گل باش».

Image result for ‫تصاویرحجاب‬‎

حجاب و وصیت نامه ی شهدا(قسمت سوم)

شهید بهرام یادگاری:

خواهرم؛ حجاب تو مشت محکمى بر دهان منافقین و دشمنان اسلام‏مى‏زند.

 

شهید ابوالفضل سنگ‏تراشان:

تو اى خواهرم، حجاب تو کوبنده‏تر از خون سرخ من است.

 

شهید حمید رستمی:

به پهلوى شکسته فاطمه زهرا(س) قسمتان مى‏دهم که ، حجاب را حجاب‏را ، حجاب را ، رعایت کنید.

 

شهید على اصغر پور فرح آبادی:

خواهر مسلمان؛ حجاب شما موجب حفظ نگاه برادران خواهد شد. برادرمسلمان؛ بى‏اعتنایى شما و حفظ نگاه شما موجب حجاب خواهران خواهدشد.

 

شهید على رضائیان:

شما خواهرانم و مادرانم؛ حجاب شما جامعه را از فساد به سوى ‏معنویّت و صفا مى‏کشاند.

 

شهید على روحى نجفى:

از خواهران گرامى خواهشمندم که حجاب خود را حفظ کنند ، زیرا که‏ حجاب خون‏ بهاى شهیدان است.

 

شهید غلامرضا عسگری:

مادرم؛ من با حجاب و عزّت نفس و فداکارى شما رشد پیدا کردم.

 

شهید محمّد حسن جعفرزاده:

اى خواهرم؛ قبل از هر چیز استعمار از سیاهى چادر تو مى‏ترسد تا سرخى خون من.

 

شهید محمّد على فرزانه:

خواهرم؛ زینب‏گونه حجابت را که کوبنده‏تر از خون من است‏حفظ کن.

 

رییس جمهور شهید محمّد على رجایى

خواهران ما در حالى که چادر خود را محکم برگرفته‏اند و خود را هم چون فاطمه و زینب حفظ مى‏کنند، هدف‏دار در جامعه حاضرشده‏اند.

  

شهید خلبان عباس بابایی:

حجاب ، حجاب را خیلی زیاد رعایت کن.

 

شهید ابراهیم نجاتی:

از خواهرانم می خواهم با رعایت حجاب و مسائل دینی  و اسلامی مشت محکمی به

دهان دشمنان انقلاب بزنند.

استادشجاعی:لازمه محبت امام حسین تنفر از دشمنان اوست.

کسی که ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشد، محال است که دشمنان خدا را دوست بدارد

آثار زیارت اهل بیت (علیهم السلام)

زائر در حزب خدا، رسول خدا و اهل بیت (علیهم السلام) قرار می گیرد و به او می گویند به مقام «مصلح انتخاب شده» رسیده ای. این از تعابیر بسیار مهم است. یعنی در باطن زیارت، این تحولات صورت می گیرد.

بنابراین، عضو حزب خدا شدن لحظه ای نیست. یعنی چنین نیست که فقط تا زمانی که در حرم هستیم، در حزب خدا و اهل بیت باشیم، بلکه خارج از حرم و در زندگی روزمره نیز باید با خدا و اهل بیت باشیم.

زیارت به معنای حقیقی، یعنی انسان در ملاقات با پدر آسمانی اش، به «وفاداری و همدلی با او» رسیده است. نه اینکه صرفا از سر شور و هیچان، خودش را به حرم برساند و آدابی را انجام بدهد، اما به رفتارهای بد قبلی اش ادامه بدهد.

محبوبیت و عزت ما باید فقط نزد خدا و اهل بیت (علیهم السلام) باشد.

این خیلی مهم است که وقتی وارد بر‌زخ می شویم، اهل بیت  (علیهم السلام) چگونه به ما نگاه می کنند؛ گناهکار یا مومن.

«شخصیت» انسان نزد خدا و اهل بیت (علیهم السلام) از مسائل مهمی است که در دعاها ویژگی و ملاک هایی برای آن ذکر  شده است. مثلاً در زیارت امین الله عرضه می داریم: « محبوبه فی ارضک و سمائک= خدایا! مرا در آسمان و زمین محبوب کن».

امام حسین (علیه السلام) در عاشورا گرفتار سختی های زیادی بودند و حتی خاندانش را به عنوان خارجی صدا می کردند، ولی در آسمان و زمین بهتربن بنده ها هستند.

راحت ترین مردم کسی است که خدا را دارد. اما کسی که خدا را نداشته  باشد، می تواند در دنیا راحت باشد؛ ممکن است بعد حیوانی اش آزاد باشد، اما روحش راحت و آزاد نیست.

ممکن است در بین زمینی ها تحت فشار باشد و آزار ببیند، اما همین که بداند خدا دوستش دارد،  راحت است.

پس این دغدغه که من پیش خدا و خانواده آاسمانی و اهل غیب چگونه هستم، یا اینکه آیا من نزد اهل بیت (علیهم السلام) محبوب و دوست داشتنی هستم یانه،  دغدغه مهمی است.

امام حسین و حضرت ابوالفضل (علیهم السلام) با دیدن من چه حسی دارند! آیا نزدشان محبوب هستم یا نه!

در روایت به زائر امام حسین به عناوینی مثل «مصلح انتخاب شده» و «هم حزبی با خدا و پیامبر و اهل بیت» خطاب شده است. اینها یعنی عزیز شدن در نزد خدا و خانواده آسمانی.  در زیارت زائر به این مقام می رسد و باید مراقبت کند که همیشه در این مقام بماند.

پس کسی که در حرم ائمه تصمیم و تثبیتی در تغییر شخصیت ندارد، در حقیقت ملاقاتی صورت نگرفته است. درحالیکه ما به ملاقات نماینده خدا می رویم و این خود، مسئولیت بر گردن زائر می گذارد. پس باید تلاش کنیم تا ایمان مان را در زیارت بالا ببریم.

زیارت، دعوت است نه همت

استادشجاعی: ظهور با تحول درونی


در واقع سال به سال با بالا رفتن کیفیت برگزاری مراسم اربعین به ظهور آقا نزدیک می شویم. این ظهور با تربیت خاصی اتفاق می افتد. یعنی روند ظهور قانونمند شده و با نظم خاصی اتفاق می افتد.

در جلسات گذشته گفته شد که اهل بیت سفارش زیادی به زیارت اربعین دارند. ما در زیارت با دو مقوله روبرو هستیم:1- مقوله شکلی که در قالب پیاده روی و تجمع است. این پیاده روی و تجمع، هر چه باشکوه تر باشد، آن دو شرط «وفاداری» و «همدلی» را در میان مردم بیشتر جلوه می دهد.

وقتی حضرت برای ظهورش دو شرط وفاداری و همدلی را مطرح می کنند، یعنی ظهور ابتدا باید در دل مؤمنین اتفاق  بیفتد. یعنی تک تک مومنین در وجودشان با حضرت پیوند برقرار می کنند و زود به زود وفادار خود را به نمایش می گذارند و این وفاداری موجب می شود که شخص نسبت به امامش عشق پیدا کند و خودش را برای جمع آوری لشکر بیشتر برای ظهور حضرت آماده کند. پس ظهور اول در قلب انسان اتفاق می افتد و انسان ها تک تک با امامشان پیوند برقرار می کند. همه این نفرات تجمع می کند تا نیروی کافی برای ظهور ایجاد بکند.

نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره انقلاب اسلامی فرمودند: «یخرج الناس من المشرق...= مردمی از شرق قیام می کنند و زمینه­ ی سلطنت مهدی را فراهم می کنند.

مردم ایران تحت تربیت روحانیت، اسلام را پذیرفتند و در مجالس سیدالشهداء با خودشان و امامشان آشنا شدند تا این که کار به جایی رسید که انقلاب صورت گرفت. تمام کسانی که در نفس و ذات خودشان آگاهی های لازم پیدا کرده بودند، با کمک امام زمان به وفاداری و همدلی رسیدند و موج قرن که همه ائمه منتظرش بودند، بعداز حدود هزار و 400 سال اتفاق افتاد.

این همه سال طول کشید تا مردم در جهان اسلام و ایران اسلامی رفته رفته با وجود مقدس امام زمان پیوند برقرار کنند و تعهد درونی و باطنی نسبت به امامشان پیدا کنند و نسبت به امام مسئول باشند. اکنون فعالیت و تبلیغات مهدوی برای آشنائی مردم جهان با امام زمانشان در جریان اربعین یک وظیفه محسوب می شود.

خروجی دانشگاه امام حسین، ظهور مهدی است.

Image result for ‫تصاویر اربعین‬‎

استادشجاعی: اربعین فرصتی است برای ایجاد تمدن اسلامی

اربعین، بیشترین ظرفیت تمدن سازی اسلام را دارد. در اربعین حسینی همه به عشق امام شان شرکت می کنند و این نشان می دهد که جهان خودش را برای یک واقعه مهم آماده می کند و آن نهضت جهانی آقا امام زمان (علیه السلام) است. یعنی از یک طرف نیاز و تشنگی مردم و از طرفی عشق به حکومت ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) زمینه چنین تجمعی را فراهم می کند.

در دنیای کفر، فسق و فاسد امتی متولد می شود که به آگاهی اجتماعی، سیاسی و تاریخی مهمی رسیده است. ایمان به ظرفیت خودش و آنچه خدا به او داده است، باعث از دست رفتن آن خودباختگی ها و احساس ضعف در مقابل دشمن می شود و آهسته آهسته قدرت خود را پیدا می کند تا به توانائی و دارای هایی خودش پی ببرد و در مقابل سایر فرهنگ ها مستقل باشد.  از طرف دیگر می خواهد این فرهنگ را در سراسر جهان گسترش دهد و زمینه را برای ظهور جهانی مصلح کل آماده کند.

اربعین بخاطر ترکیب و کثرت و بسیاری از خصوصیت های بی نظیری که دارد، یک ظرفیت بی نظیری برای تولید لشکر امام زمان دارد. کسانی که در اربعین شرکت می کنند و در برگزاری آن نقش دارند، یک پیوند و ارتباط عاطفی و معرفتی با هم دارند که از آن برای ساخته شدن خود و لشکر و سردار امام زمان استفاده می کند.

در هیچ فضا و مکانی به اندازه اربعین زمینه ی سازندگی برای«نهضت ظهور»وجود ندارد. اربعین بیشترین قدرت برای حفظ اسلام و رشد اسلام در سراسر جهان دارد. بویژه برای رشد شیعه و فرهنگ مهدویت در سراسر جهان. پس  بزرگداشت اربعین و خوب برگزارشدن آن یک وظیفه است.

زیارت سیدالشهداء یک نقشه از طرف معصومین، برای تولید نسل شیعه است

اسلام برای زیارت سیدالشهداء ثواب هایی ذکر کرده که همه آنها مربوط به نقشه معصومین بوده است.

سیدالشهداء قبل از اینکه به دنیا بیاید، یک شخصیت شناخته شده در زمان همه انبیا بوده است. از حضرت آدم تا آخرین پیامبر و همچنین در قرآن کریم، آیاتی هست که به وجود مقدس حضرت اشاره شده است. این نقشه تاریخی بوده و تا کنون جریان داشته است. پس داستان ثواب برای زیارت و روایات برای امام حسین، طبق یک نقشه ی از قبل طراحی شده بوده است که نیروی لازم برای پیشرفت شیعه در این مجالس تولید شود.

اربعین فرصتی است برای تمرین «وفاداری و همدلی»

دل نوشته شهید چمران


شهید دکتر مصطفی چمران، قطعه ها و دل نوشته هایی دارند که  گاه و بی گاه و در فرصت های مختلف در تنهایی برای خود نوشته بودند که از ایشان به یادگار مانده است.قسمتی از این نوشته ها در کتابی به نام عارفانه به کوشش مهدی چمران چاپ شده است. مطلب زیر از زمان اقامت ایشان در لبنان به یادگار مانده است .

من زاده طوفان ها و موج دریاهایم، من حیات خود را مدیون آتشفشان ها و صاعقه ها هستم. آنگاه که طوفان خاموش شود و دریا آرام گردد، دیگر اثری از من وجود نخواهد داشت.

آرزو داشتم که لوح وجودم را در برابرت باز کنم و با سیلاب اشک همه ناپاکی ها را بشویم تا همچون طفل نوزاد، پاک و درخشان و معصوم گردم و از همه آلایش ها آزاد شوم و قلبم آئینه تمام نمای حقیقت گردد و روحم به ملکوت اعلی بپیوندد.

می خواستم که در میان گرداب های خطر به عشق پناهنده شوم، در میان طوفان های ظلمت، چشمان خسته خود را به نور بگشائیم، زیر دندان های اژدهای مرگ، به فرشته رحمت متوجه شوم، تلخی شکنجه و درد عذاب را با کشش روح و خاطره های زیبا، شیرین و لذت بخش کنم.

می خواستم به دریا روم و قلب مالامال دردم را به امواج خروشان بسپارم، تا ضربه های موج، پاره های غم را از تنم بکند و تکه تکه به دریا ببرد، و قلبم را چون قطعه بلور پاک و صاف کند.

می خواستم از تو مدد بگیرم و به آسمان پرواز کنم و تنهایی خود را با هم نشینی ستارگان جبران نمایم. می خواستم که آه های خفه شده خود را به نغمه های ملکوتی تبدیل کنم و به صورت زیبا ترین ترانه های روح تقدیم وجودت نمایم.

می خواستم فریادهای خشم و اعتراض را که از نهادم می جوشد و می خروشد، عصیان وار در زیر این سقف بلند طنین انداز کنم.

این است سرنوشت، این است آنچه خدای بزرگ بر من تقدیر کرده است. من نیز عاشقانه و متواضعانه تسلیم اراده اویم و جز این چیزی نمی خواهم.

به امام زمانت عشق بورز


خواستم از امام زمان بگویم، گفتم بهتر است از کسی نقل قول کنم که در حضور بوده است. این مطالب را از محضر آیت الله بهجت (قدس سره) برایتان نقل می کنم.امام زمان (عج) (عینُ النّاظره و اُذُنُه السّامِعَه ولِسانُهُ النّاطق و یَدُهُ الباسطَه: چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا و دست گشادۀ خداوند) است.

در رؤیت امام (علیه السلام) مقابله و محاذات شرط نیست؛ بلکه هر جا نشسته، بر اَرَضین سُفلی و سماوات سبع و مافیهنَّ و ما بینهنَّ اِشراف دارد.

به افرادی که پیش از ظهور در دین و ایمان باقی می مانند و ثابت قدم هستند، عنایات و الطاف خاصی می شود.

لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر (عج) تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد.

ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.

دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است.