موسسه قرآن وعترت امیرالمومنین علیه السلام

موسسه قرآن وعترت امیرالمومنین علیه السلام

وما کنّا لنهتدی لولا ان هدانا الله؛اگرهدایت الهی نبود ماخود به خود در این مقام راه نمی¬یافتیم.
طلیعه:
در جاری حکمتش، بعثت ساری شد،
قرآن طلوع کرد و عترت (علیهم السلام ) تابیدن گرفت،
نوایش ندای فطرت بود و آوایش آواز آسمان، رسول (صلی الله علیه و آله ) قِصه‌ی « خُذِ الکِتاب »خواند و غُصه‌ی « اِنَّ قومی »...
کویر شهرها عطش طراوت داشت و تمنای آرامش، انسان در پی بهار بود و به دنبال قرار،
امیری آسمانی، نشانیِ« فَاِنِّها رَبیعُ القُلوب » سر داد...
و شیطان از همه وقت نالان تر و البته پر کارتر...
حکیمانه های رهبری، ناتوی فرهنگی را فریاد کشید و هندسه‌ی ایمانی را در سایه‌ی معارف قرآنی طرح ریخت.
اندیشه ای جوانه زد، دغدغه‌ای شعله کشید،کلنگ همتی به زمین خورد و آستین تلاشی بالا رفت... موسسه قرآنی فرهنگی امیرالمومنین علی علیه السلام وابسته به جامعه علمیه امیرالمومنین فعالیت خودرا آغاز نمود.

راهپیمائی اربعین حول محور امام، به این معنی است که ظهور امام زمان در نفس افراد صورت می گیرد و هر چقدر جلوتر می رویم، ظهور امام زمان در افراد بیشتر می شود. اربعین نیروی پیشرانه ای است که جریان مهدویت را به شدت سرعت می دهد.

دانشگاه امام حسین (علیه السلام) بی نهایت قوی تر از سیستم های آموزشی است. دانشگاه امام حسین (علیه السلام) قلب آدمی را باز می کند.

ممکن است گاهی شخص در سایر دانشگاه ها اطلاعات کسب کند، ولی هرگز دل او باز نشود. اما آثار مجالس اهل بیت  بی نظیر است. زیرا کسانی که در مجالس اهل بیت شرکت می کنند بیشتر از آنکه عقلشان را باز کنند، دلشان را باز می کنن

حرکت اربعین محصول کار فکری نیست. بیشتر محصول دلی و قلبی انسان هاست و این خداوند است که دل انسان را به سوی سیدالشهداء می کشاند. پس تنها دانشگاهی که در دنیا این روش را دارد، دانشگاه امام حسین است که در هیچ جای دیگر یافت نمی شود. دل های همه خدا پرستان کانون محبت حسین است.

وقتی قلب باز شد و دل پذیرش کرد، همه وجود انسان پذیرش می کند و حتی پذیرش عقل راحت می شود و شیطان نمی تواند در آن وسوسه کند.

هیچ کس نمی تواند امام حسین و اهل بیت را از مردم بگیرد. این عشق و شور در اربعین، نشانه ی ظهور شخص امام زمان در تک تک افراد است. یعنی افراد با دلدادگی به سیدالشهداء و خاندان عصمت، خود به خود قلبشان برای سلطنت امام در وجودشان آماده می شود. پس سلطنت ظاهری امام زمان در جهان، معلول سلطنت و ظهور امام زمان در قلب تک تک انسانهاست. برای همین است که میگوییم:در اینجا کار فرهنگی بیشترین تاثیر را در سرعت ظهور حضرت دارد.

خواندن «زیارت اربعین» بهانه عشق بازی است.

امام حسن عسکری (علیه السلام) علامت مؤمن را 5 چیز می داند که یکی از آنها خواندن زیارت اربعین است.

در اربعین یک زیارت ویژه وارد شده است و نوعی ملاقات با معصوم است. در زیارت اربعین دلها را باز می کنیم به روی خلیفه الهی و مظهر خدا و در اوج پذیرش و دلدادگی و عشق، هم معاشقه می کنیم و هم کسب معرفت می کنیم و هم باورهای خودمان را موکد می کنیم.

در اربعین وقتی به زیارت امام حسین می رویم، باید بیشتر به جنبه ولی اللهی، حبیب الهی و خلیل اللهی فکر کنیم و با این کلمات پیوند برقرار کنیم.

در اولین فقره از زیارت اربعین می خوانیم: «السلام علی ولی الله و حبیبه= سلام بر تو ای ولی خدا و حبیب خدا». این عبارت، هم پذیرش است و اعتقاد و در دلمان را باز می کنیم و سخن می گوییم با امامی که ولی الله است. هم دوست خداست و هم ولایت دارد از ناحیه خدا که مسئول و امام است.

اعتراف می کنیم که با این شخص سر و کار داریم. این اعتراف به شدت انسان را با خلیفه الله پیوند می دهد. با امامی که زنده است و اعلام می کنیم که بر من اشراف دارد و  احوالات و نیازهای ما را می داند. با چنین امامی حرف می زنیم.

کلمه ی «حبیبه» داستان فوق العاده مهمی است، چون با دل حرف زده است. قیمت هر انسانی این است که محبوب او بر دلش بالاترین تسلط را دارد.

معشوق اصلی انسان الله است که در این بخش، شعار انسان لا اله الا الله است. یعنی من معشوقی جز کمال مطلق و بی نهایت که الله است را ندارم. تنهاعشق لایق انسان، الله است. بقیه عشق ها لایق انسان نیستند، چون او را محدود می کنند. باطن انسان در گرو معشوق است. حالا ببین چه کسی محبوب دلت است؟

باید روز به روز اخلاق مان بیشتر شبیه الله شود. معشوق من مرا دوست دارد و اوج محبوبیت را دارد. حبیب الله است. یعنی کسی که خدا به شدت او را دوست دارد. به محض اعتراف سیدالشهداء محبوب خداست. لذا نمی توان دشمن او را دوست داشت، یا فرهنگ و طاغوت یزیدیان زمان خود را نمی توانیم بپذیریم. بنابراین از فرهنگی که خلاف این شخصیت باشد بیزاریم و آنچه را که دوست ندارد، از آن بیزاریم.

محبوب امام حسین کیست؟ او چه سبکی را دوست دارد؟ او باید محبوب من باشد. محال است کسی امام حسین را دوست داشته باشد و بی حجاب باشد، یا سبک زندگی دشمنانش را دوست داشته باشد.

پس دوستی های من باید براساس آنچه خدا می پسندد، باشد. مومن اینگونه است . پس در خوبیها و بدی ها، زشتیها و زیبایی ها، دوست داشتن ها و تنفرها باید میل معشوق مان را در نظر بگیریم.تا انسان سبک و نظام فکری اش را براساس معیارهای الهی نچیند، نمی تواند به آرامش درونی برسد.

پس اگر شخص از نظر نظام درونی دراین خصوص به هم ریخت، دیگر تعادل ندارد. چون محبت هایش الهی نیست، به شدت سست می شود و ایمانش را از دست می دهد.

اگر معشوق های فوق عقلانی و عقلانی در مرتبه ای بالاتری از معشوق حیوانی، گیاهی و مادی باشد، آن وقت است که به آرامش در دنیا و آخرت می رسد. ولی اگر بر عکس شد، آن وقت تعادل روحش برهم می خورد.

وقتی می خوانیم:«السلام علی خلیل الله و نجیبه» باید بدانیم که خلیل یعنی دوست خاص. یعنی کسی که خلوت و تنهائی با معشوقش دارد. یعنی کسی که خودش را از غیر معشوق (جمادی، گیاهی، حیوانی و عقلی) خالی کرده است. چون غیر معشوق ها لایق دل او نیستند، الله قلب او را تصرف می کند. بنابراین، خدا هر کسی را برای دوستی ویژه خود انتخاب نمی کند.

یار دل آرام دل برده از ما      آرام آرام الحمدلله

پس خلیل الله دلش را از دنیا خالی کرده است. خلیل الله خیلی بار معنایی دارد. در زیارت اربعین کلمات به حالت ریاضی انتخاب و تنظیم شده است.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.