موسسه قرآن وعترت امیرالمومنین علیه السلام

موسسه قرآن وعترت امیرالمومنین علیه السلام

وما کنّا لنهتدی لولا ان هدانا الله؛اگرهدایت الهی نبود ماخود به خود در این مقام راه نمی¬یافتیم.
طلیعه:
در جاری حکمتش، بعثت ساری شد،
قرآن طلوع کرد و عترت (علیهم السلام ) تابیدن گرفت،
نوایش ندای فطرت بود و آوایش آواز آسمان، رسول (صلی الله علیه و آله ) قِصه‌ی « خُذِ الکِتاب »خواند و غُصه‌ی « اِنَّ قومی »...
کویر شهرها عطش طراوت داشت و تمنای آرامش، انسان در پی بهار بود و به دنبال قرار،
امیری آسمانی، نشانیِ« فَاِنِّها رَبیعُ القُلوب » سر داد...
و شیطان از همه وقت نالان تر و البته پر کارتر...
حکیمانه های رهبری، ناتوی فرهنگی را فریاد کشید و هندسه‌ی ایمانی را در سایه‌ی معارف قرآنی طرح ریخت.
اندیشه ای جوانه زد، دغدغه‌ای شعله کشید،کلنگ همتی به زمین خورد و آستین تلاشی بالا رفت... موسسه قرآنی فرهنگی امیرالمومنین علی علیه السلام وابسته به جامعه علمیه امیرالمومنین فعالیت خودرا آغاز نمود.

بزرگترین آرزو در لیله الرغائب

شب جمعه ی این هفته «لیلةالرغائب» است. یعنی شب رغبت ها. باید بدانیم که چه آرزوهایی خوب است  که در شب رغبت ها و آرزوهای ماه رجب و در کل زندگیمان داشته باشیم. گاهی انسان عمرش را برای آرزوهایی می‌گذارد، اما بعد از مدتی متوجه می‌شود که این آرزوها ارزش بسیار کمی داشتند و تمام تلاشی که برای به دست آوردن آن‌ها کرده، به اندازه یک دقیقه از عمر یک ولی خدا قیمت نداشته است. اولیای الهی می‌گویند: خدایا از بزرگ‌ترین آرزوهای ما در ماه رجب این است که به ما صدق عنایت کنی. تنبلی و بی‌حوصلگی را از ما دورکنی. زیرا به فرمایش امام صادق (علیه السلام)  کلید همه بدی‌ها تنبلی و بی‌حوصلگی است.

کسی که خودش را ‌نشناسد، عمر خودش را در آرزوهای بچه‌گانه تلف می کند و در مورد آخرت و ابدیت خودش بی توجهی می کند. پس هرقدر خودمان را بیشتر بشناسیم، آرزوهایمان شادی‌آورتر و آرام‌تر خواهد بود. گاهی انسان انتخاب‌ها و آرزوهایی دارد که موجب غصه و فشار دنیا و آخرتش می‌شود. این ناشی از خودنشناسی است. رزمندگان ما در دوران جنگ، کم‌ترین استراحت و بیشترین شادی را داشتند. نوع آرزوهای آن‌ها شادی بخش بوده است.

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: من از امت خودم بر دو چیز می‌ترسم؛ آرزوهای طولانی و آرزوهای مستمر بی‌ارزش که باعث می‌شود انسان هیچ ‌وقت از خداوند تبارک و تعالی لذت نبرد. کسی که در آرزوهای بی ارزش عمر تلف می کند وقتی او را به مناجات و خلوت و ملاقات با امام زمان (علیه السلام) دعوت می‌کنی، می‌گوید من الان وقت ندارم، مشغله دارم. دغدغه مسائل معنوی را ندارد. ممکن است زیارت عاشورا بخواند، اما راست نمی‌گوید. چون آن‌قدر مشغله برای خودش درست کرده و آرزوهای پوچ دارد که نمی‌تواند محتوای پیام‌های این زیارت  را درک کند.

برای دستیابی به آرزوهای بزرگ باید سخت کوش باشیم. در دعاهای هر روز ماه رجب، هم بهترین آرزوها به ما آموزش داده شده و هم تلاش برای رسیدن به آن آرزوها مورد تاکید قرار گرفته است. دراین دعاها می خوانیم: «اللهم فاهدنی هدی المهتدین= خدایا مرا به هدایت هدایت یافتگان هدایت کن»هدایت یافتگان یعنی انبیاء، صدیقین، شهداء و صالحین. «وارزقنی اجتهاد المجتهدین= و کوشش و اجتهاد مجتهدان را روزیم فرما». این یعنی اگر از اول ماه رجب اهل اجتهاد نباشید و انرژیتان کم باشد، هم دنیا و هم آخرتتان خراب می‌شود. امام رضا (علیه السلام) فرمودند: کسی که از خدا موفقیت می‌خواهد اما اجتهاد ندارد و سخت‌کوش نیست، خودش را مسخره کرده است. امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز فرمودند: خداوند خیلی دوست دارد که بنده‌اش خودش را در راه خدا خسته کند. امام سجاد (علیه السلام) نیز فرمودند: این خستگی مرا محبوب خدا می‌کند.

قیمت هر انسانی به آرزوها، دغدغه ها و آرمان هایش است. پس ببین که در طول شبانه روز، دلت هوای چه چیزهایی را می کند. آیا هوس زیارت امامزادگان، ائمه معصومین (علیهم السلام)، شهدا، مسجد، سجاده، ذکر و دعا دارد یا خیر! چون این همه تعیین کننده سرنوشت دل انسان است.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.