موسسه قرآن وعترت امیرالمومنین علیه السلام

موسسه قرآن وعترت امیرالمومنین علیه السلام

وما کنّا لنهتدی لولا ان هدانا الله؛اگرهدایت الهی نبود ماخود به خود در این مقام راه نمی¬یافتیم.
طلیعه:
در جاری حکمتش، بعثت ساری شد،
قرآن طلوع کرد و عترت (علیهم السلام ) تابیدن گرفت،
نوایش ندای فطرت بود و آوایش آواز آسمان، رسول (صلی الله علیه و آله ) قِصه‌ی « خُذِ الکِتاب »خواند و غُصه‌ی « اِنَّ قومی »...
کویر شهرها عطش طراوت داشت و تمنای آرامش، انسان در پی بهار بود و به دنبال قرار،
امیری آسمانی، نشانیِ« فَاِنِّها رَبیعُ القُلوب » سر داد...
و شیطان از همه وقت نالان تر و البته پر کارتر...
حکیمانه های رهبری، ناتوی فرهنگی را فریاد کشید و هندسه‌ی ایمانی را در سایه‌ی معارف قرآنی طرح ریخت.
اندیشه ای جوانه زد، دغدغه‌ای شعله کشید،کلنگ همتی به زمین خورد و آستین تلاشی بالا رفت... موسسه قرآنی فرهنگی امیرالمومنین علی علیه السلام وابسته به جامعه علمیه امیرالمومنین فعالیت خودرا آغاز نمود.

معنی «امام الرحمة» بودن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چیست؟

معنی «امام الرحمه» بودن حضرت این است که مردم باید بدانند که آنچه را پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای آن‌ها آورده، تحمیل و بار مزاحمت برای آنان نیست، بلکه همه زیبایی و رحمت و کرامت و خیرات و هدیه‌ای عظیم برای مردم بوده تا توجیه شوند که چگونه در این عالم زندگی کنند و برای ابدیت خود چگونه فکر و عمل کنند.

خدا در آیه 107 سوره انبیا فرمود: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ للعالمین= ما تو را فقط به عنوان رحمت برای خلق فرستادیم». معدن رحمت دنیا و آخرت، وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله) است.

رمز موفقیت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) در برقراری رابطه عاطفی خوب با اعراب متعصب است که توانست عرب جاهلی که از هیچ قومی تأثیر نمی‌گرفت و تغییر نمی‌کرد، آنچنان متغیر کند که بهترین افراد تربیت شدند.

«وَ قَائِدِ الْخَیرِ= راه رفته و مقصدشناس است». راه خدا را اشتباه نمی گیرد و از پیچ و خم‌ها آگاه است تا کاروان هستی را به سعادت برساند. تمام مسیر و پیچ و خم را طی کرده است. نه تنها نفس خودش از تمام عوالم رد شده، بلکه احاطه کامل بر مسیر آمدن و بازگشت دارد.  «قاعدالخیر» یعنی بهترین چیزها را شناسایی و به آنها راهنمایی می‌کند. کسی می‌تواند چنین ادعایی کند و بهترین ها را به بشر معرفی کند که تخصص داشته باشد و ساختار وجود انسان را بشناسد و چه کسی بهتر از رسول اکرم صلوات الله علیه.

«وَ مِفْتَاحِ الْبَرَکَةِ= کلید برکت» است.

کلید همه برکات به معنای حقیقی، وجود نازنین رسول (صلی الله علیه و آله) است. یعنی جذب مبارکات یعنی هر چه می خواهی جذب کنی، مبارک باشد، رسول الله کلید خیر است و ما را به خزانه خیر و برکت می برد.

یکی از مصادیق برکت پیامبر(صلی الله علیه و آله)، لیله القدر است که خدا به ما داده است. حداقل 80 سال و حداکثر نمی دانیم؛ چون حد ندارد.

بنابراین، اگر ما بخواهیم زندگی پیامبر گونه داشته باشیم، مبنایش اطاعت از خداوند تبارک و تعالی و پیامبر (صلی الله علیه و آله) است. انسان باید در لباس رسول الله برود و همه سختی‌ها را تحمل کند تا بتواند مثل پیامبر (صلی الله علیه و آله) شود.

برگرفته از شرح دعای صحیفه سجادیه 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.